مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور

شبکه یکی از شایع ترین واژه ها در کامپیوتر می باشد که می‌تواند به وسعت اینترنت وسیع باشد و یا به‌ وسعت یک شبکه‌ ی خانگی که موبایل و لپتاپ را با استفاده از مودم به اینترنت متصل می کند کوچک باشد.

یک سرور مبتنی بر سخت افزار، یک دستگاه فیزیکی متصل به شبکه کامپیوتری است. که یک یا چند سرور مبتنی بر نرم افزار در کنار سیستم عامل اجرا می شود. اصطلاح جایگزین برای یک سرور مبتنی بر سخت افزار هاست است. در اصل هر کامپیوتر می تواند به عنوان یک هاست با نرم افزار سرور مورد استفاده قرار گیرد.

هر سرور حداقل به دو جزء نرم‌افزاری نیاز دارد: یک سیستم‌عامل و یک برنامه کاربردی. سیستم‌عامل به عنوان یک پلتفرم برای اجرای برنامه کاربردی سرور عمل می‌کند. می‌توان گفت، سیستم‌عامل، دسترسی به منابع سخت‌افزاری را فراهم می‌کند و خدمات مورد نیاز برای اجرای برنامه کاربردی سرور را ارائه می‌دهد. همچنین، سیستم‌عامل امکان ارتباط کاربر با سرور را فراهم می‌کند.

مجازی سازی سرور

بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها برای رفع نیازهای IT خود از چندین سرور استفاده می‌کنند، اما در بسیاری از موارد، از ظرفیت کامل این سرورها استفاده نمی‌شود که این امر منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی و ناکارآمدی خواهد بود. یکی از پاسخ‌های مناسب برای این مشکل مجازی سازی سرور می‌باشد.

به عبارت دیگر، مجازی سازی سرور به ایجاد نسخه‌های نرم افزاری سرورهای فیزیکی اشاره می‌کند؛ به این صورت که فرآیند مجازی سازی یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی مجزا و منحصر به فرد تقسیم می‌کند. این سرورهای مجازی، با اینکه از لحاظ عملکرد جدا از هم هستند اما بر بستر زیرساخت فیزیکی یکسانی هستند.

مجازی سازی سرور به کسب و کارها و متخصصان IT راهی برای افزایش سرعت و بهره‌وری را در یک سازمان ممکن می‌سازد، هم چنین در بسیاری از موارد نیاز به سرورهای فیزیکی اضافی و هزینه‌های سخت افزاری IT را کاهش می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از مجازی سازی سرور، منابع سرور را از دید کاربران پنهان کنند؛ این منابع شامل مشخصات و تعداد پردازنده‌ها، سیستم‌عامل های VM و سرورهای فیزیکی می‌باشد.

انواع سرورها از نظر تخصیص منابع کدامند؟

بارت سرور می‌تواند به یک سیستم فیزیکی، سیستم مجازی یا نرم‌افزاری که خدمات سرور را انجام می‌دهد، اشاره کند. نحوه عملکرد سرور بسته به نحوه استفاده از کلمه سرور به طور قابل توجهی متفاوت است.

  • هاست اشتراکی
  • سرور مجازی یا VPS
  • سرورهای فیزیکی یا سرور اختصاصی
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید